Hoppa till innehåll

Arbetet med riktlinjer för allmänningarna

Hej,

här kommer en kort information om det pågående arbetet med att ta fram nya riktlinjer för föreningens allmänningar.

Bakgrund

Hur vi använder och förvaltar Håtö tomtägareförenings gemensamma allmänningar ligger många medlemmar varmt om hjärtat. Styrelsen har genom åren haft många diskussioner om det med flera medlemmar. Synpunkter har även framförts via olika kanaler till styrelsen om behovet av att förtydliga hur allmänningarna ska skötas och får användas. När förslaget om att ta fram nya tydligare riktlinjer för föreningens allmänningar presenterades på sommarmötet 2024, så fick det ett starkt positivt gensvar. På styrelsens möte i oktober beslutades det därför att starta arbetet med att ta fram nya riktlinjer för föreningens allmänningar och att arbetet ska drivas som ett projekt med mig som projektledare.

Arbetet

I början på oktober tillfrågades medlemmarna om deras intresse att delta i arbete. Det resulterade i att 13 medlemmar anmälde sig. Ett första möte hölls där det beslöts att formera två arbetsgrupper. Den ena gruppen leds av Åsa Otteklint ska ta fram ett förslag på Riktlinjer för förvaltning av allmänningarna. Den andra gruppen leds av Dag Ingemansson och ska ta fram ett förslag på Riktlinjer för användning av allmänningarna.

Projektet inhämtar nu synpunkter och feedback från föreningens trivselgruppsasvariga. Arbetet avrapporteras kontinuerligt till styrelsen och förslaget till riktlinjer för allmänningarna skall vara klart till årsmötet i april 2025.

Under första kvartalet 2025 hoppas vi kunna presentera resultatet för alla medlemmar. Detta så att ni kan ta del av det i god tid innan föreningens årsmöte i april.

Hälsningar
Gunnar Berg
styrelseledamot med uppdrag att ta fram riktlinjerna för allmänningarna
bergatrollen.hato@gmail.com
Styrelseledamot Håtö tomtägareförening